Solsmart barnehage

Skårungen barnehage har valgt å være Solsmart barnehage. Gjennom leker og aktiviteter kan barna på en morsom måte få lære at litt sol er bra, men at vi må beskytte oss så vi ikke blir solbrent.

Sjekkliste så vi kan nyte sola

Vi sørger for at aktiviteter og lek kan skje i skyggen når sola steker.

Vi passer på at barna har på lette klær og noe på hodet.

Vi smører barna godt med solkrem med minimum faktor 30 før vi går ut om formiddagen.

Vi smører barna på nytt etter to timer, og hvis de har badet eller svettet bort kremen.

Voksne er gode rollemodeller og beskytter seg i sola.

Foreldre er informert om barnehagens solrutiner.

Når må vi beskytte oss i sola?

Om vinteren står sola lavt på himmelen. Da er ikke solstrålene så sterke i Norge, og det er ikke nødvendig å beskytte seg i sola her. Men om våren kommer sola høyere på himmelen, og det er kortere vei fra sola og til solstrålene treffer oss. Da kan vi bli solbrent, og særlig vi som har lys hud. Når det er kaldt ute, kan det føles som at solstrålene ikke er sterke, men hvis sola er høyt oppe på himmelen, kan det likevel være sterk.

Vi kan lære av dyra

Dyr beskytter seg på forskjellige måter i sola, for eksempel ved at de har pels eller skall. Ved at vi ser på dyra og hvordan de oppfører seg i sola, kan vi enklere forstå at vi mennesker også må beskyte oss, vi som hverken har pels eller skall. Den beste måten vi kan beskytte oss på er å være mindre i de sterkeste solstrålene. Vi kan osgå beskytte oss ved ha på klær og noe på hodet. Og på huden somm ikke er dekket av klær, må vi smøre oss godt med solkrem.

Hva kan vi lære av skyggen?

Skyggen vår kan fortelle når vi bør beskytte oss. Sola beveger seg den fra den står opp i øst til den går ned i vest. Derfor forandrer skyggen vår seg fra formiddagen og til ettermiddagen. Midt på dagen om sommeren kan vi se at sola er mer rett over oss på himmelen. Da vil skyggen vår være kort. Mens på ettermiddagen, når sola er lavt på himmelen, vil skyggen være lang. Derfor kan skyggen brukes til å huskr på når vi må beskytte oss i sola. Huskeregelen er at hvis skyggen er kortere enn oss, eller like lang som oss selv, bør vi leke litt i skyggen, og ha på solkrem, klær og noe på hodet.

Se episoden om solkrem i NRK Super-serien "Jeg kan selv"