Et godt språkmiljø for flerspråklige barn

Lørenskog kommune tilbyr system for kompetanseheving og veiledning knyttet til flerspråklig arbeid i barnehagene.

I 2021. gjennomførte vi et prosjekt for å utarbeide en minstestandard for arbeidet med å lage et godt språkmiljø for flerspråklige barn. Implementeringen av denne minstestandarden hadde oppstart januar 2021. Implementeringsarbeidet tilbys alle kommunale og private barnehager i Lørenskog kommune. Vi har valgt å bruke teori fra Språkløyper, «Det flerspråklige perspektiv», og NAFO kompetanseutviklingskurs. For kartlegging av barnehagens språkmiljø brukes «Skjema for egenvurdering – barnehagens arbeid med språk og språkmiljø» laget av Udir.

I barnehagen jobbes det med ulike fokusområder, og språk er grunnlaget for dem alle. Språk gir oss identitet, fellesskap og tilhørighet. Barn bruker språk til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter. Vi må oppmuntre barn med to- og flerspråklig bakgrunn til å være språklig aktive og samtidig hjelpe dem til å få erfaringer som bygger opp deres begrepsforståelse og ordforråd i norsk. Vi må skape et variert språkmiljø der alle barn uavhengig av bakgrunn, får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre.

God språkutvikling er viktig for barn på kort og lang sikt. Språk er avgjørende for læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner, og arbeid med barns språk er en sentral del av barnehagens hverdag. Ansatte i barnehagen må ha god kunnskap om barns språkutvikling og evne til å forstå barns ulike uttrykksformer, for å skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen.