Bærekraftig utvikling og "Grønt Flagg"

Formålet med Grønt Flagg er å sikre bærekraftig utvikling gjennom miljøopplæring. Bærekraftig utvikling handler om vår felles framtid her på jorden, og hvilken tilstand kloden vil være for de som kommer etter oss. Det handler om å ivareta menneskers behov i dag uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.

Gjennom Grønt Flagg-arbeidet får barnehagen gode vaner som preger hverdagen vår. Ideen bak Grønt Flagg er å bidra til en bærekraftig utvikling.

Skårungen barnehage har siden april 2021 vært sertifisert som Grønt Flagg-barnehage.

For å kunne beholde det grøne flagget, må vi hvert år fornye sertifiseringen. Vi må vise til miljøverns prosjekter vi hadde i løpet av året. Som Grønt Flagg barnehage har vi drevet med ulike miljøprosjekter i henhold til de miljøhandlingsplanene vi har utarbeidet.

Videre i prosessen skal barnehagen ha fokus på natur, miljø og kildesortering. Gjennom hverdagsrutiner skal barnehagen bevisstgjøre barna, foreldrene og personalet om betydningen av gode miljøtiltak i barnehagen og hjemme. Vi ønsker å dele informasjonen med foreldre, slik at barna ser sammenhengen mellom det som gjøres i barnehagen og hjemme.

Miljøtiltaket vi har hatt fokus på er kildesortering. Kildesortering er et enkelt og effektivt miljøtiltak som alle kan utføre. Avfall er ressurser som kan brukes om igjen - og på den måten sørge for at mest mulig  av verdiene forblir i kretsløpet.